Het probleem dat incontinentie heet

Ouder worden is niet altijd een pretje. We gaan minder soepel bewegen, er ontstaat een buikje en er dienen zich grijze haren aan. En of dat nog niet erg genoeg is krijg je mogelijk ook nog te maken met verschillende ouderdomskwaaltjes zoals een verhoogde bloeddruk, gehoorproblemen en haaruitval. Veel ouderen zien incontinentie echter als het grootste probleem van ouder worden.

Wat is incontinentie?

Bij incontinentie is er sprake van ongewild verlies van urine en/of ontlasting. In Nederland zijn ongeveer 1 miljoen mensen die last hebben van een vorm van incontinentie. Hoewel ongewild urineverlies relatief vaker voorkomt bij oudere en zwangere vrouwen kunnen ook mannen ermee te maken krijgen.

5 adviezen bij incontinentie

Incontinentie is absoluut niet het einde van de wereld. Medicijngebruik, bekkenbodemoefeningen of een chirurgische ingreep kunnen ongewild urineverlies herstellen of verminderen. Zelfs als er niets meer aan te doen is, zijn er hulpmiddelen die het leven met incontinentie een stuk aangenamer maken. Deze vijf adviezen helpen je op de goede weg.

Advies 1: Bezoek de huisarts

Er zijn verschillende oorzaken voor ongewild urineverlies. Een verzwakking van de bekkenbodemspieren is er daar één van, maar ook medicijngebruik en een vergrootte prostaat bij mannen kunnen redenen zijn voor de plasproblemen. Ga altijd naar de huisarts om de oorzaak te bepalen. Hij of zij kan je ook op het spoor zetten van een oplossing.

Advies 2: Doe bekkenbodemoefeningen

De bekkenbodemspieren zijn belangrijk bij het ophouden van je urine en ontlasting. Bij incontinentie kan het zijn dat de bekkenbodemspieren niet goed functioneren, waardoor de plasbuis en de anus niet goed worden afgesloten. Bekkenbodemoefeningen, ook wel kegeloefeningen genoemd, kunnen helpen om de bekkenbodemspieren te herstellen.

Advies 3: Let op je eetpatroon

Overgewicht heeft een negatieve invloed op incontinentie. Mensen met obesitas hebben tot wel zes keer meer kans op ongewild urineverlies. Naast voldoende lichaamsbeweging is het daarom belangrijk om goed te letten op wat je eet. Om de blaas zo min mogelijk te irriteren is het bovendien beter om gekruid voedsel te laten staan.

Advies 4: Drink voldoende water

Het klinkt misschien gek, maar het is echt waar. Te weinig drinken zorgt voor te geconcentreerde urine, wat de urine-incontinentie alleen maar verslechtert. Vooral water is erg goed voor je blaas. Minder goed zijn alcohol, cafeïne, citrusvruchtsappen en light dranken. Let ook goed op wanneer je drinkt en drink niet te veel in eens.

Advies 5: Draag incontinentiemateriaal

Veel mensen met beginnende incontinentie dragen maandverband in plaats van incontinentiemateriaal. Het verschil tussen maandverband en incontinentiemateriaal is dat incontinentieverband zoals van Abena speciaal gemaakt is voor urineverlies. Dit voorkomt lekkages en huidirritatie.